Home / Cher Claude

Cher Claude

Thomas Vanderveken brengt het boeiende levensverhaal van de Franse componist Claude Debussy (22 augustus 1862 - 25 maart 1918), boegbeeld van het impressionisme.

 

Vanaf 4 november 2012 werd de radioreeks "Cher Claude" uitgezonden en daarmee rondde Klara het Debussy-jaar in schoonheid af. Een volledig opgefriste versie van "Cher Claud" werd in zes afleveringen uitgezonden vanaf 20 mei 2018.

 

 

Medewerkenden.

Thomas Vanderveken
Sofie Taes
Toon Fret
Emanuel Overbeeke
Lucas Bunge
Jos van Immerseel
Piet Swerts
Inge Spinette
Luc Van Hove
Filip Rathé
Jan Michiels
Pierre-Laurent Aimard
Peter-Holvoet Hansen
Erik De Cuyper
Myriam van Hee
Lydia Chagoll

 

 

Aanvullende gegevens.

Productie: Annick Lesage
Greet Van 't veld
Omroep: VRT
Uitzending: Aflevering 1 op 20 mei 2018
Speelduur: 10 uur en 10 minuten, 6 afleveringen
Categorie: Docudrama, documentaire en klankbeeld

 

 

Inhoudsomschrijving van de afzonderlijke afleveringen.

Aflevering 1.

In deze eerste aflevering krijgt u het portret van een introverte, eigenzinnige componist. Onzeker ook, want hij verscheurde een foto van hemzelf omdat hij zijn voorhoofd er te groot op vond. En al vond hij zichzelf een ongelooflijk saaie piet, zijn grensverleggende esthetische denkbeelden bepaalden wél de evolutie van de 20e eeuwse muziek. Dat vertellen voor u Thomas Vanderveken, musicologe Sofie Taes en fluitist Toon Fret.

 

Aflevering 2.

In deze tweede aflevering spoelen we helemaal terug naar de tijd dat Claude Debussy nog Achille heette. Hij was nog druk zoekende naar een eigen muziektaal. Een teenager vol twijfels, daarna een jongeheer die zich afkeerde van irrelevante bekroningen als de Prix de Rome, en tenslotte een volleerd componist met Prélude à l’après-midi d’un faune, zijn eerste meesterwerk.

 

Aflevering 3.

Claude Debussy was un homme à femmes. Hij aanbad ze, hij had ze nodig, het waren zijn muzen. Voor één type viel hij als een blok: het slanke, mysterieuze Mélisande-type, inspiratiebron voor een heleboel schitterende composities. Maar mooie liedjes klinken soms vals. Zijn liefdesleven vormde een haard van intriges. Deze derde aflevering onthult een minder bekend aspect van "cher" Claude.

 

Aflevering 4.

Claude Debussy hield van de natuur maar bleef z’n hele leven een stadsmus, trouw aan Parijs en zijn stamcafé Le Chat Noir op Montmartre. Hij ontmoette er zijn kunstenaarsvrienden om er te discussiëren bij een glas absint. Stapels brieven getuigen van talloze vriendschappen. Maar op het drukke parcours van de vriendschap was Claude Debussy, net als in de liefde, een virtuoze brokkenpiloot. Zijn meningen waren gezouten, zijn kritieken gepeperd. En de tol? Die heette eenzaamheid.

 

Aflevering 5.

Pelléas et Mélisande. Het is de enige opera die Claude Debussy schreef, maar hij was dan ook perfect. Tien jaar lang heeft hij eraan geschreven en gevijld. Het succes was overdonderend, een keerpunt was het in het leven van Debussy.

 

En toch… Er hangt een schaduw over dit succesverhaal. Het libretto haalde Debussy bij Maurice Maeterlinck, de grote symbolistische schrijver, de enige Nobelprijswinnaar literatuur die België ooit had. Maar wat een langdurige vriendschap en samenwerking had kunnen opleveren, ontaardde in een bitse strijd. Het kwam zelfs bijna tot een duel.

 

Maeterlinck is nooit naar één voorstelling van Pelléas et Mélisande geweest, iets wat hij na de dood van Debussy posthuum goedmaakte…

 

Aflevering 6.

De laatste levensjaren van Claude Debussy waren niet de vrolijkste. Hij was ziek en eenzaam, maar al teisterde kanker zijn lichaam, zijn geest bleef oneindig sterk. Uit zijn bruisende brein bleven geniale composities stromen. De 12 Etudes zijn maar één voorbeeld. Met de vriendschappen ging het alsmaar verder bergaf. Debussy stierf tenslotte een eenzame dood. Hij werd in 1918 ten grave gedragen, in volle oorlogsgeweld.