Hoorspelen.eu extra / Algemeen / Hoorspelen op prime time

Hoorspelen op prime time

 
Logo Algemeen Dagblad
Cabaretier Vincent Bijlo schrijft drie keer per week een column over wat hem opvalt op de radio voor het Algemeen Dagblad.

16 oktober 2017

Hoorspel is een woord dat riekt naar stoffigheid, oubolligheid. Piepende deuren, krakende stappen op het grindpad, enge muziek en een ijselijke gil. Hoorspel klinkt naar onnatuurlijk pratende acteurs, naar oude mensen en dingen die voorbijgaan.

Dat is buitengewoon jammer, want zo is het radiohoorspel al zeker 30 jaar niet meer. Eigenlijk kun je het beter, zoals AVROTROS doet, radiodrama noemen. Het moderne radiodrama is audiotoneel. Je maakt als luisteraar in je hoofd de bijpassende beelden. Geluiden zijn niet meer heel prominent aanwezig, ze zijn vanzelfsprekend, net als in ons dagelijks leven.

Het is een mooi genre dat veel nadrukkelijker op de zenders aanwezig zou moeten zijn en het is zeker niet ouderwets. Sterker nog, in deze beeldbombardemententijden is een goed hoorspel een verademing.

In de nacht van vrijdag op zaterdag is er, tussen twaalf en half een, in de zendtijd van VPRO’s Nooit Meer Slapen, een halfuur radiodrama. Men zendt dan soms herhalingen uit en soms nieuwe hoorspelen. Afgelopen vrijdagnacht stuitte ik op deel 4 van een herhaling van een hoorspel dat eerder dit jaar werd uitgezonden op NPO Radio 4.

Geen noot is onschuldig” heet het. Het gaat over het leven van Frieda Belinfante, vergeten celliste, verzetstrijdster, dirigente, feministe en lesbienne. Ik viel er midden in, ik had delen 1-3 niet gehoord dus ik had geen flauw idee waarin ik terechtkwam. Er was aan het begin geen korte samenvatting van het voorafgaande, het werd zo op de zender gesmeten. Hier, hoorspel, pak an, zo klonk het.

Het is natuurlijk ook een ongelukkige tijd, inbrekend in Nooit Meer Slapen, dat gewoon elke nacht twee uur behoort te duren. Zet zo’n hoorspel mooi prime time op NPO Radio 5, maak er flink wat reclame voor, kortom: gun de makers en de luisteraars de plaats die het hoorspel verdient. Het zit nu altijd ergens weggepropt.

Dat gold ook voor “De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween“. Het was een goed hoorspel, maar het was opgeknipt in deeltjes van een minuut of zes, zeven. Dat werkt niet, ik was na twee weken de draad volkomen kwijt en wachtte elke week op de podcast, waarin alle 5 deeltjes aan elkaar waren gezet. Hoorspelen, zelfs op 3FM kan je ze uitzenden, je zult de doelgroep verbazen.

Bron: Algemeen Dagblad.
 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.